A pintura de paisagem e a formação da ciência geomorfológica nos Estados Unidos no século XIX

Authors

  • Antonio Carlos Vitte Departamento de Geografia, Instituto de Geociências, Unicamp. http://orcid.org/0000-0002-8917-7587
  • Maira Kahl Ferraz Mestre e Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Geografia, Instituto de Geociências, Unicamp.

DOI:

https://doi.org/10.21579/issn.2526-0375_2016_n2_p35-47

Keywords:

Landscape paintings, geomorphology, American West, John Wesley Powell, Hudson River School.

Abstract

 

This article aims to present the relationship between painting landscape and the formation of geomorphological science in the USA in the nineteenth century. The case study taken for granted has been the Hudson River School in line for to its importance in the landscape painting scenario when artists accompanied many expeditions to the American West. Influenced by Lyell´s uniformitarianism and the researches of Geology and Geomorphology, two artists have turned out to be noteworthy - Stanford Gifford and Thomas Moran – due to the painting of large geomorphological landscapes, which illustrated the main theories of terrain evolution in the American West such as the John Powell.

Author Biographies

  • Antonio Carlos Vitte, Departamento de Geografia, Instituto de Geociências, Unicamp.

    Professor do Departamento de Geografia, Programa de Pós Graduação em Geografia, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Geociências e História das Ciências da Terra, Instituto de Geociências, Unicamp. Pesquisador CNPq.

  • Maira Kahl Ferraz, Mestre e Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Geografia, Instituto de Geociências, Unicamp.
    Geográfa pela Unesp, Campus de Ourinhos (SP), Mestre em Geografia pela Unicamp, Doutoranda em Geografia na Unicamp. Professora do Instituto Federal de São Paulo, - Campus Matão.

Published

2017-03-31

Issue

Section

Artigos